Snabba leveranser & fri frakt i hela Sverige
mat

Så boostar du hudens kvalitet – via kosten

Hudens kvalitet påverkas av många faktorer, kosten är en av dem. Kroppen som hyn är en del av påverkas till stor del av vilken mat du äter. Vitaminer är en viktig och central del för en hälsosam hud. Hur väl sköter du din hud, inifrån? Vi förklarar kopplingen mellan mat och hud och vilka vitaminer som huden mår som bäst av. Så boostar du hudens kvalitet – via kosten. 

Maten och hudens koppling

Hyn speglar kroppens välbefinnande och maten vi äter och hur vår kropp mår har en stark koppling till varandra. Akne, porer och torra partier kan vara ett resultat av att kroppen inte får de näringsämnen den behöver och reagerar därför med hudproblem. Precis som kosten påverkar kroppens energi påverkar den också hudens lyster och utstrålning. Oavsett hur bra och dyra skönhetsprodukter du har, blir resultatet inte rättvist med en bristande näring i kosten. Hudens celler byts ofta ut och därför resulterar en näringsfattig kost i sämre byggstenar för huden, vilket försämrar hudkvaliten. Satsa på en kombination av ekologiska, naturliga hudvårdsprodukter och en balanserad och varierad kost med näring och vitaminer för en mer hälsosam hy.

Viktiga vitaminer för huden

Vitaminer är som sagt viktiga byggstenar för huden. Det finns en rad vitaminer med olika egenskaper som bygger upp och reparerar skador i huden. Här är några av dem som stärker din hud. 

B-vitamin är vitaminet som kroppen inte själv kan producera, men som är en mycket viktig vitamin att prioritera för att upprätthålla en bra kvalitet i huden. B-vitaminet stärker hudens barriär och har en lugnande och fuktgivande effekt. Den förbättrar även läkningsprocessen. Har du problem med torr hud? Då kan B-vitaminet vara till nytta! 

C-vitamin är ett riktigt mirakel-vitamin som används i hudvårdsprodukter och är lika viktig via kosten. Vitaminet ökar produktionen av proteinet kollagen som gör huden fylligare och spänstigare. Det piggar upp huden och ökar elasticiteten. Egenskaper som läkande och skyddande har gjort vitaminet till en viktig vitamin när det kommer till hudens kvalitet. 

E-vitamin motverkar hudens åldrande och förebygger uppkomst av rynkor på grund av sin kollagenproduktion. Vitaminet skyddar även mot UV-strålar och har en reparerande effekt på ärr i huden. 

5 livsmedel som boostar huden

Citrusfrukter. Rika på C-vitamin som reparerar och ökar kollagenproduktion. C-vitamin finns i alla citrusfrukter, som till exempel apelsin, citron och grapefrukt. Perfekt att smaksätta sitt vatten med för lite extra vitaminer. Dessutom somrigt!

Olivolja. Nyttigt, enkelomättat fett rik på E-vitamin. Använd olivoljan i en sallad för en matigare smak och bra fetter som stärker hudens barriär och kvalitet ytterligare. 

Avokado. Innehåller B-vitamin och viktiga fetter för huden som får huden att se frisk ut. Vad sägs om en avokadosmörgås till frukost?

Blåbär. Rikt på antioxidanter, fibrer och E-vitamin. Ett härligt bär som går att plocka i våra skogar. Mer ekologiskt och naturligt kan det inte bli!

Broccoli. Innehåller 89 milligram C-vitamin per 100g, vilket faktiskt gör den rikare på vitaminet än apelsin! God att ha som tillbehör men även i en paj.

Kombination av kost, vatten och hudvård

Har du problem med din hud kan du påverka den på flera sätt, genom kost och vitaminer som vi tittat närmare på i det här inlägget, din livsstil och vilka produkter du använder. För att stärka hudens kvalitet och barriär inifrån bör vi satsa på en näringsrik, ren kost som tillför nyttigheter till hudens celler. Satsa på mycket frukt och grönt för att få med de viktiga vitaminerna för att boosta huden. En annan viktig del är vattenintaget. Vatten återfuktar huden på djupet. Komplettera näringsrik kost och vatten med ekologiska och naturliga hudvårdsprodukter för en hälsosam hud. Vi lovar att din huds kvalitet kommer att förbättras!

Kommentera

FÅ 10% RABATT PÅ FÖRSTA KÖPET

Prenumerera på vårt nyhetsbrev för tips och inspiration till effektiv och ren hudvård, makeup och hårvård!