Snabba leveranser & fri frakt i hela Sverige
Träning, hud och make-up

Hud, make-up och träning

– del 2 i Ingrids träningsserie

Jag mår så bra av att träna men att tvätta sig med tvål och vatten är uttorkande för huden. För mig blir det oftast fyra till sex pass i veckan där jag många gånger lämnar gymmet som en mer eller mindre blöt pöl. Här tänkte jag dela med mig av hur jag tänker kring hudvård, smink och träning.

Vi har alla olika typer av hud och hår som beter sig olika vid olika tillfällen. Jag duschar aldrig mer än en gång om dagen och planerar min hygien efter min träning. Tränar jag på kvällen så duschar jag också på kvällen och inte morgonen efter igen. Det finns det ingen anledning till och har jag en helt träningsfri dag kan jag hoppa över duschen helt för att inte torka ut huden. För både min hud och miljöns skull väljer jag milda tvålar eller allra helst, en duscholja. Jag kan tycka att det är trevligt med en god doft på tvålen men den får inte vara för stark så att den fastnar på huden, hellre då en mild parfymfri tvål. Jag väljer att inte duscha för varmt och inte för länge. Långa heta duschar gör min hy torr så den stramar så jag försöker göra proceduren kort och effektiv.

Viktigt med exfoliering

Torrborstning innan dusch är bra för att exfoliera döda hudceller och huden blir mjuk och len och lättare att smörja och återfukta efteråt, här använder jag en vanlig skrubbvante. Hela proceduren avslutas alltid med att jag smörjer in hela kroppen med en hudlotion som är lätt att massera in med en mild doft.

Sminkad på gymmet?

Ja tränar jag efter jobbet så javisst, jag tar inte bort det innan. Med produkter av bra kvalitet som sitter på plats är det inga problem. Jag har dock fallit för den minst sagt heta trenden med yoga i värmestudio, och här råder jag er, ta av er sminket om ni ska gå in i värmestudio. Sminket kommer inte hålla i 38 grader utan det kommer rinna nedför dina kinder vare sig du vill eller inte, men värre är att du kan få riktiga problem med hyn. Värmen kommer sätta igång cirkulationen, öppna upp dina porer och rensa ur toxiner men när du lämnar studion efter en värmeklass blir det en stor temperaturskillnad som gör att porerna dar ihop sig och stänger sig snabbt, har du då smink finns risk att det stängs in i hyn och att du får problem med akne. Så på värmeyogan, tvätta av dig och fokusera enbart på din inre skönhet en timme.

Så för att kort summera; torka inte ut din hud med att duscha flera gånger om dagen. Ett knep till bättre hud och hälsa kan vara att tänka att du bara har förtjänat en dusch om du tränat först, och därtill så behöver inte lågintensiva pass och promenader alltid åtföljas av dusch. Och sist men inte minst, använd skonsamma, milda återfuktande hud-och hårvårdsprodukter så kommer det tillsammans med bättre cirkulation ge din hud en helt ny frisk lyster.

Ingrid Paulsson är en aktiv person som gillar att ta hand om sig själv och bryr sig om sin omgivning. Ett krävande, men givande jobb i läkemedelsbranschen varvas med ett stort socialt umgänge, sena kvällar med vänner och träning. Följ henne på Pure Habits blogg där hon delar med sig av sina erfarenheter.

Ingrid Paulsson bloggare hos Pure Habit

Relaterade inlägg

Kommentera